DSCN3774-normal.jpg

Pesin ja siivosin Esmeraldan perjantaiaamuna, kun se oli sen verran linnunpaskainen, etten olisi kehdannut mennä sillä ajokokeeseen.. En kuitenkaan lähtenyt Wicklow'ta kohti kuin ehkä joskus pari tuntia ennen ajokoetta, joka oli siis klo 16:35.

Olin ajamassa N11-tietä etelään, kun takapenkin suunnasta kuului ihan kuin kissan naukaisu.. Mietin, oliko mahdollista, että naapurin Oscar olisi livahtanut autoon, kun mulla oli hetken kaksi ovea auki?!? (Tiesin Thatsitin olevan ullakolla, ja näin Pushyn peilistä, kun olin lähdössä, eli todennäköisin vaihtoehto olisi ollut nimenomaan Oscar, joka muutenkin hilluu aina ympärilläni, kun olen ulkona..)

Ajoin sitten ns. autopilotilla, samalla kun mietin mitä tehdä.. Halusin ehtiä vielä hiukan ajoharjoitella ennen koetta, mutta jos palaisin Bray'hin, en ehtisi.. Päätin pysähtyä Rathnew'ssa, katsoa oliko autossa kissaa vai ei, ja jos olisi, voisin jättää kissan Wicklow'n eläinlekuriklinikalle ja rimpaista D:lle, että noutaisi kissan (kun se klinikka ehkä menisi kiinni ennen ajokokeeni loppumista)..

Sitten meni matkustajan puoleisen tuulilasinpyyhkimen sulka - kaikista mahdollisista hetkistä, juuri ennen ajokoetta - ja sateisena päivänä..

Pysähdyin Rathnew'ssa bensikselle, tarkistin auton (jopa konepellin alta) - ei kissaa. Huh. (Mistä se naukaisumainen ääni tuli?!?) Kävin kysymässä myyvätkö pyyhkimen sulkia. Eivät. No vittu..

Jatkoin sitten matkaa, ja hioin u-käännöksiä ja kulman taakse peruutuksia, kunnes tuli aika mennä kokeeseen.

Hermot..

Liikennesääntöjä ja -merkkejä koskevat kysymykset menivät hyvin, sekä konepellin alla olevien asioiden osoittelu, ja 'secondary controls' räplääminen.. Mutta olin hermostunut, kun en voi sietää että autossa on joku vieras, joka kertoo mitä pitää tehdä (tai minne mennä), ja unohdin heti alkuun käyttää käsijarrua, kun pysähdyin ajokoepuljun portille odottamaan mahdollisuutta kääntyä tielle - mainitsin asiasta saman tien.. Testisetä valitsi tietysti hankalimman kolmesta reitistä, ja siinä ekalla suoralla oli mun puolella tietä heppu pysäköidyn auton vierellä, auton ovi auki. Kun vastaantulevaa liikennettä ei ollut, laitoin vilkun päälle ja ohitin tilanteen (mikä oli tiemerkintöjen perusteella sallittua) - olisi kuulemma pitänyt pysähtyä. Oikeassa maailmassa, KUKAAN ei pysähtyisi siinä tilanteessa, prkl. Huomasin itse pariin otteeseen unohtaneeni ns. oikeaoppiset peilirutiinit, vaikka olin toki tietoinen mitä ympärilläni tapahtui, mutta stressasin negatiivisista merkinnöistä.. Sitten menin yhdestä risteyksestä hiukan arseways, tosin testisetäkin myönsi, että asiaan vaikutti oikealta liian vauhdikkaasti lähestynyt auto.. Mutta siinä vaiheessa olin jo luovutusfiiliksillä, joten 'stalled' (suomeksi?) yksissä valoissa, ja kun sen jälkeen testisetä ohjasi aiemmin ylitetyn sillan yli, tiesin että testi oli siltä erää ohi.

Vaikka menikin perseelleen, niin olisin joka tapauksessa halunnut ajaa sen loppuun asti, ihan kokemuksena. (Olin kuitenkin maksanut siitä, ja mulle oli varattu päivän viimeinen testiaika..)

Tarvitsen kai valiumia tms., jos meinaan läpäistä sen kokeen joskus. Kun ajoin kotiin ja olin taas yksin autossa, ajoin kuin enkeli - kunnes pääsin Rathnew'sta landeteille, missä purin turhautumista ajamalla kuin rallikuski =) Sitten poikkesin Greystonesin LIDLiin ja tuhlasin loput rahani herkkuihin (ja ihan ruokaankin) - tarvitsin pari donitsia vitutukseen, yms.

DSCN3768-normal.jpg

Mulla oli hakemukset valmiina sekä harjoittelijakorttia että ajokorttia varten - omani kun menee pian umpeen. Anon nyt sitten uutta harjoittelijakorttia, ja buukkaan uuden testin vasta kun olen saanut sen uuden kortin.

Olisin mieluusti jättänyt hakemuksen jo heti ajokokeen jälkeen (kun sekin pulju on Wicklow'ssa), mutta motor tax office oli mennyt kiinni jo ennen kokeeni alkua, eli menen sitten maanantaina taas sinne päin..