En varsinaisesti haluaisi ajokorttia, koska otan mielummin kuvia maisemista samalla kun joku muu ajaa, ja muutenkin olen sita mielta ettei naisten pitaisi ajaa autoa (ainakaan ellei ole kaytannon syista ihan pakko). Tuli kuitenkin mieleen Glenmaluressa, etta kannattaisi ehka opetella ajamaan, jos Danielille sattuu vaikka joku moottoripyorahaaveri siella - koko laaksossa nimittain ei toimi kannykka (eika myoskaan navigaattori tms., tosin meilla ei sellaista olekaan), ja sielta olisi aika pitka matka kavella edes lahimpaan taloon, saati etta pitaisi jattaa auto ja kaikki sinne, jos ainoa kuski ei jostain syysta pystyisikaan ajamaan.

Moottoripyorakorttia varten on ilmeisesti pian tulossa uudistus, joka tekee kortin hankkimisesta huomattavasti hankalampaa ja kalliimpaa. (En muista tarkempia yksityiskohtia tai aikatauluja, mutta kiinnostuneet voivat varmasti googlettaa aiheesta lisatietoja..) Auton suhteen ei onneksi toistaiseksi ole pakollista ottaa mitaan virallisia ajotunteja, vaan riittaa etta on harjoittelukortti (mita varten vaaditaan laakarintodistus ja nakotesti, pari valokuvaa, seka lapaisty teoriakoe). Silla voi sitten ajella ihan vapaasti, kunhan ei eksy moottoritielle, ja mukana pitaa olla tayden ajokortin haltija - autossa pitaa myos olla L-merkki, josta muut kuskit nakevat, etta ratissa on harjoittelija. Tosin kaytannossa nakee aika paljon omin pain autoilevia L-kuskeja, ja toisinaan L-kuskeja nakyy motarillakin, mutta itse en ottaisi moista riskia, koska siita saanee 'penalty points', jos jaa kiinni.. (Sakoilla ei niin valia, mutta noi penalty points.. grrrrr..)

Tanaan olin sitten laakarilla, nakotestia ja laakarintodistusta varten. Olin etsinyt ja putsannut ikivanhat silmalasini, silta varalta etta tarvitsisin niita siihen nakotestiin.. (Olin aika varma, etta joutuisin pitamaan ajaessa laseja..) Testi oli sinansa huvittava - seisoin laakarin osoittamalla paikalla ja peitin kadella toisen silmani. Sitten luin aaneen seinalla olevaa kirjainkarttaa. Sen jalkeen sama juttu toisella silmalla - ja sama kartta.. =D Olisin siis ihan helposti voinut luetella sen kirjainlitanian uudelleen, vaikken vasemmalla silmalla nahnytkaan niita alempia riveja.. Olin kuitenkin rehellinen ja myonsin milla kohtaa alkoi puuroutua, mutta en silti tule virallisesti tarvitsemaan laseja ajaessa! =D Jee! En tykkaa pitaa laseja, koska silmaripset osuvat linsseihin ja ne ovat muutenkin arsyttavat, enka halua tulla riippuvaiseksi laseista.. Kaytan aika harvoin edes aurinkolaseja. Olisi siis inhottanut, jos olisi ollut ajaessa pakko pitaa laseja. (Olen tietoinen piilolinsseista, mutta en ikina laittaisi sellaisia silmiini, paitsi ehka hetkellisesti, jos loytaisin jotkut hilpeat kauhuefektipiilolinssit..)

Anon samalla harjoittelijakorttia myos moottoripyoria varten, jos sattuu huvittamaan kokeilla..

En ole viela lukenut ollenkaan teoriakoetta varten, mutta kun tein kylmiltaan kokeeksi netitse sellaisen, sain ekalla yrityksella 35/40, ja viidesta virheestani olin kolmeen kohtaan melkein valinnut sen oikean vastauksen. Toisella yrityksella (ja suurimmaksi osin eri kysymyksilla) sain 38/40. En varsinaisesti stressaa liikennekayttaytymisen osalta, koska tiedan etten tekisi sellaisia idioottimaisuuksia, mihin tormaamme liikenteessa monta kertaa paivassa (yleensa naiskuskien osalta..), mutta tassa vaiheessa en oikeastaan tieda auton toiminnasta paljoakaan, eli pitanee kayda ensin harjoittelemassa jossain hornassa, missa ei joudu heti keskelle liikennetta - esim. Glenmaluressa.. Henk.koht. tahtaan siihen, etten lahde ekalla yrityksella nykien liikkeelle - sellainen vituttaisi!