Heinakuun lopulla kuolleelta isaltani jai aikamoinen pino maksamattomia laskuja. Kun olin Imatralla, pinosin kaikki loytamani laskut ja soitin niiden lahettajille. Siina vaiheessa en oikein tiennyt missa vaiheessa olisi perunkirjoitus, tai mita muuta pitaisi tehda, kun en ollut ennen joutunut sellaiseen tilanteeseen. Pyysin sitten kaikilta lisaaikaa syyskuun loppuun, mika tuntui silloin elokuun alussa ihan kohtuulliselta ajalta..
Koko laskupino jai sittemmin muiden tarvittavien papereiden kanssa asianajajalle perunkirjoitusta varten. Lisadokumentteja tarvittiin, ja perunkirjoitus oli sittemmin vasta syyskuun lopulla, enka tietysti siina vaiheessa ollut enaa Suomessa, joten en paassyt itse paikalle. Minulla ei myoskaan ollut mitaan listaa laskuista tai niiden lahettajista, etta olisin voinut soitella ja pyytaa lisaaikaa. Sain kylla valtuuttamaltani ystavalta netitse kys. listan, ja otinkin yhteytta laskuttajiin, joilla oli email-osoite.
Yksi em. laskuttajista on perintatoimisto, minne lahetin emailia 3.10. Heilta ei koskaan tullut vastausta. Sain tanaan postitse osan isan eraantyneista laskuista, ja huomasin yhdessa em. perintatoimiston laskussa maininnan, etta ulosottotoimenpiteet alkavat 12.10. Soitin heille, ja odotan innolla seuraavaa puhelinlaskua, etta naen paljon siitakin jonotusmusiikin kuuntelusta pitaa maksaa, kun soittelee taalta asti.. No, kun sielta sitten joku vastasi, niin mainitsin myos lahettamastani emailista. Se OLI kirjattu heidan tietoihinsa, mutta eivat kuulemma olleet viela ehtineet vastata. Siis lahetin sen emailin 3.10. Nyt on 23.10. Perintatoimisto ei ehdi 20 paivassa lahettaa edes lyhytta vastausta - vaikka mainintaa, etta ovat vastaanottaneet viestini ja palaavat asiaan.. Sellaisenhan voisi laittaa vaikka automaattisesti kaikille, jotka lahestyvat heita emailitse! Kavi mielessa, jos sanoisin, etten ole viela ehtinyt maksaa isani laskuja...
Sovittiin kuitenkin, etta laittavat mulle emailitse yhteenvedon kaikista viidesta laskusta, ja yhdistavat niista samojen alkuperaislaskuttajien laskut, ettemme joudu jokaisesta erikseen tayttamaan pankin uskomattoman pitkaa tilisiirtolomaketta. Uskallanpa veikata, etta tuo yhteenveto tulee hyvin pian. Jos asiakas pyytaa lisaaikaa, miksi turhaan kiirehtia vastaamaan, mutta jos asiakas lupaa pikaista maksusuoritusta, kannattaa vastata heti. (Kappas - se yhteenveto onkin jo inboxissani! Ja aloin naputella tata blogikirjoitusta heti sen puhelun jalkeen.)