080414hcard1.jpg
H tuli taas tanaan meille tekemaan laksyja ja lukemaan. Han ojensi heti aluksi mulle pienen kirjekuoren, johon oli piirtanyt kukkasen ja jopa pienen sydamen, ja kirjoittanut nimeni - ks. kuva ylla. Kuoresta paljastui Disneyn prinsessa-aiheinen kiitoskortti, johon han oli kirjoittanut aivan hellyyttavan viestin (ks. alemmat kuvat - nimikohdan sotkin tuohon kuvaan, kun olen heista kirjoittanut vain nimikirjaimilla tanne blogiin). Tuollaisesta viestista ei lahdeta korjaamaan virheita, vaan se on suloinen nimenomaan sellaisenaan. Ihana yllatys!
080414hcard2.jpg
Sitten oli taas laksyjen aika. Matikan tehtavassa oli piirretty kaavio, josta kavi ilmi kuinka moni luokan oppilaista oli syonyt mitakin aamiaista, ja siina piti vastata kysymyksiin kaavion perusteella. H ymmarsi kaikki muut kysymykset, mutta tanaan olisin kaivannut helmitaulua tai jotain muuta, missa on monta ihan samanlaista esinetta, etta olisin voinut havainnollistaa kahta viimeista kysymysta, kun hanen kielitaitonsa ei ehka ihan riittanyt tajuamaan selitystani.. Kysyttiin kuinka monta oppilasta enemman soi aamiaista X kuin aamiaista Y, seka kuinka monta oppilasta vahemman soi aamiaista Y kuin aamiaista Z. Taidan palata tuohon tehtavaan viela, kun loydan jotain helmia tms., niin voin toivottavasti niiden avulla varmistaa, etta H ymmartaa mita ne kysymykset tarkoittivat. Kylla han laski ne vastaukset oikein, mutta vahvalla ohjauksella..
Sen jalkeen olisi ollut tulevaan ensikommuunioon liittyva tehtava - heilla on sita varten oikein tehtavakirjanen, jossa oli jo paljon aiempia piirroksia yms. He olivat koulussa kuunnelleet tehtavaan liittyvan tarinan (taisi olla "Jairus Rejoices", jos oikein muistan), mutta H ei ollut ymmartanyt siita tarpeeksi, etta olisi osannut piirtaa tehtavaan kuuluvan kuvan ja kirjoittaa lauseen tarinasta. Ma muistan kylla suhteellisen hyvin Raamatun tarinat, mutta en ole kovinkaan montaa niista lukenut englanniksi, etta otsikon perusteella ei suoraan tullut mieleen mitaan - eika Danielille tai anopillekaan. Keksin tietty googlettaa vasta myohemmin (DOH!), ja olisihan se sitten ollut ihan tuttu tarina - Jeesus heratti Jairoksen tyttaren kuolleista. Ei vaan ollut jaanyt Jairoksen nimi mieleen! No, kirjoitin H:n opintovihkoon selityksen, miksei H ollut tehnyt sita tehtavaa. Taytyy huomenna kysya, oliko hanella tuosta aiheesta tuntia - jos ei ollut, niin ehditaan viela huomenna tekemaan se tehtava (tai tehdaan vaikka erikseen paperille, josta H voi kopioida sen kotona tehtavakirjaan, jos hanella ei ole sita huomenna mukana).
Lukemisena oli talla kertaa tarina kaupunkilaishiiresta ja maalaishiiresta. H:lle piti selittaa vain kaksi sanaa, country ja hole, joista varsinkin ensimmainen vaikutti olevan hankala aaneenluettava, mutta muuten lukeminen sujui aika hyvin, ja tanaan han jopa naytti samalla seuraavan lukemaansa tarinaa, koska luettuaan tietyn kohdan, han osoitti kuvitusta ja kysyi tarkoittiko se juttu kuvassa olevaa kohtaa. Edistysta! Sitten luettiin viela pari rukousta ensikommuuniopaperista. (Pitaakin kysya, onko ne rukoukset opittava ulkoa.. Jos on, pitaa keksia joku jippo, koska ne ovat H:lle aika hankalaa tekstia jopa paperista luettuina. On tassa onneksi viela reilu kuukausi aikaa..)
Lopuksi han itse ehdotti, etta kirjoitettaisiin taas paivakirjaa. Talla kertaa han sai valita mieluisan kissatarran. Paivan tekstiksi tuli "Olin koulussa tanaan. Koulun jalkeen tein laksyni ja join hiukan Ribenaa. Sitten menin kotiin ja leikin leluillani." (Ennakkokirjoitimme siis tuon viimeisen lauseen.) Ja toki laptopillakin piti vahan raplata ennen kotiinlahtoa, eli enimmakseen niita kahta tuttua sanapelia taas, jotka ovat tarpeeksi helppoja H:lle. Han kuulemma rakastaa tietokoneita =)
080414hcard3.jpg
Saatoin H:n kotiinsa ja tulin sitten itse kaupan kautta kotiin. Oli ihanan aurinkoinen ilma!