Tanaan H oli hiukan myohassa, kun kavi hakemassa apteekista isansa laakkeet - hanen isalleen tehtiin viikko sitten perjantaina joku leikkaus, ja N on nyt toipilaana kotona.

H oli (taas) unohtanut iirinkirjansa, mutta toivottavasti laksytehtava oli jalleen sellainen mika sujuu hanelta ilman apua. Aloitimme matematiikalla. H ilmoitti heti alkuun, etta tamankertaiset matikanlaksyt ovat tosi vaikeita. Ne olivat kuitenkin ihan helppoja, ja H oli vaan paatellyt tekstin maarasta, etta nyt pitaisi tehda jotain tosi vaikeaa :o Aiempien yhteenlaskutehtavien sijaan, talla kertaa tehtavat annettiin malliin "kirjastossa on 7245 kirjaa englanniksi, 1342 kirjaa ranskaksi, jne.. - Kuinka monta kirjaa kirjastossa on kaikkiaan?" Luetin aluksi H:lla aaneen ne tehtavat, ja sitten toistin itse ne hanelle viela pariin otteeseen hitaammin, painottaen tarkeita kohtia, niin etta han sitten paatteli lopulta ihan itse miten se tehtava on laskettava. Lisaksi oli arvaamiseen ja arvioimiseen liittyvia tehtavia. Ensin selitettiin esimerkkien avulla, mika on arvaamista (wild guess) ja mika arvioimista (estimate), ja sitten annettiin lisaa esimerkkeja, mihin piti vastata oliko kyseessa arvaus vai arviointi. Niissa H oli suhteellisen hyva. Sen jalkeen oli muutamia monivalintatehtavia, joissa piti antaa arvioitu vastaus aiemmin luetun esittelyn perusteella. H kylla paatyi lopulta ihan itse oikeisiin vastauksiin, mutta sain johdatella ajattelua aika paljon, ennenkuin paadyttiin vastaukseen. Toivottavasti vastaavia tehtavia tulee lisaa nyt samaan putkeen, niin etta han oppii asian ilman johdattelua.

Lauseenmuodostustehtavien sijaan, hanen piti opetella annettujen sanojen oikeinkirjoitus. Niista osa oli ihan yleisia, paljon kaytettyja ja tuttuja sanoja. Eivat ne loputkaan olleet mitaan harvinaisuuksia, mutta emme ehka ole kirjoittaneet niita kovin usein. Vaikka H osaa kylla kirjoittaa ne kaikki jokseenkin tunnistettavaan muotoon, han tekee kuitenkin viela paljon virheita oikeinkirjoituksen suhteen. Kehotin panttaamaan niita lisaa kotona.

Heille oli annettu kotilaksyksi myos rakentaa silta! Siihen on aikaa kaksi viikkoa, ja science-vihkoon oli kirjoitettu materiaalilista - epailen tosin, etta ne olivat vain materiaaliehdotuksia, koska lista oli sen verran pitka.. Siina oli Pringles-purkkia, muovikuppeja, pahvia, paperimassaa ja ties mita.. En ole kauhean innostunut sillanrakennusideasta, koska voin jo nyt kuvitella miten sotkuista sen askartelu tulee olemaan, mutta toisaalta.. Paa tursuaa jo siltaideoita.. Harmittaa vaan, ettei asiasta ole mitaan kirjoitettua tehtavanantoa, koska H ei osannut kovin tarkasti selvittaa pitaako sen olla joku tietynlainen silta, saati minka kokoinen tai mihin tarkoitukseen se tulee - siis pitaako sen olla kovin tukeva tms. Ehka pitaisi lahettaa hanen mukanaan lappu opettajalle ja kysya.