Anuradha kyseli avoimesti blogittamisen syita. Mulla on ja ei ole sellaisia.. Vaikka olen ollut maaliskuusta '96 asti enemman tai vahemman kokopaiva(/-yo)toimisesti netissa, aloitin blogittamisen todella myohaisessa vaiheessa (2004) - siis nimenomaan varsinaisella blogisoftalla. Tein tosin ekat kotisivuni jo '96, ja laajemman saitin seuraavana vuonna, jonne sitten toisinaan paivitin tuoreempia kuulumisia, ja olen myos roikkunut vuodesta '97 tai '98 asti aktiivisesti eri forumeilla, joilla olen tavallaan myos 'blogittanut', vaikkakaan en kutsunut sita blogittamiseksi.. Eli tavallaan suurin osa sosiaalista elamaani tapahtuu netitse, ja osa nettielamaani on vaan paatynyt blogimuotoon, koska se on katevaa.
Tykkaan kokeilla kaikenlaista, ja blogeihin on kiva laittaa holmoja testituloksia, webcam-kotikomediaa, hassuja youtube-videoita, yms.. Ehka tarkein pointti on se, etta kun julkaisen nuo kaikki (johonkin) blogiini, pystyn helposti loytamaan ne myohemmin (jos sattuu huvittamaan), ja kun elamani on hyvin epasaannollista, enka aina tieda / muista mika vuorokaudenaika, paiva tai kuukausi on milloinkin menossa, pystyn myohemmin tarkistamaan omaa historiaani blogieni arkistoista (ja forumeilta). Esim. olen tassa alkuvuoden aikana lukenut paljon ikivanhoja ketjuja Bray Forumin ezboard-arkistoista, ja loysin sita kautta todella paljon kivoja juttuja, joita en ehka olisi muuten enaa ikina muistanut, saati niiden ajankohtaa. Etta siina mielessa forumitkin voivat toimia blogina.. (Tosin en koskaan tule olemaan Yuku:n - siis entisen ezboardin - blorumien fani..)
Mulle on periaatteessa ihan sama, lukeeko joku muu blogiani vai ei - siis sikali, etta blogittaisin joka tapauksessa, ihan itseni huviksi. Tosin se, etta itseni lisaksi joku muukin seuraa blogejani, on tavallaan todella miellyttava bonus. Kommenttejakin on kiva saada, varsinkin jos on vaikka viettanyt muutaman tunnin vaantamassa naamaansa web-kameralle, mahd. kasitellyt kuvia edelleen ja netittanyt ne sitten blogintaytteeksi, tms.
Mua ei jaksa pahemmin enaa kiinnostaa joku syvallinen nettikeskustelu - sitakin on tullut aikoinaan harrastettua (olin melkein kymmenen vuotta sitten esim. duuni.netin arvokeskustelun moderaattorina, missa varmaan tuli keskusteltua seuraavien 50 vuoden tarpeiksi, jne.). En myoskaan blogita pahemmin jotain syvallisempia ajatuksiani tai yksityisimpia asioitani, vaikka sitakin harrastin joskus kauan sitten, ja ihan omalla nimellani, kuten aina - mulla ei ole koskaan ollut tarvetta piiloutua jonkun nimimerkin taakse, paitsi jos olen halunnut esittaa vaikka jollain muinaisella forumilla komediahahmoa (olin esim. Vocal @ Local forumilla seka Podge etta Rodge, Polisher, ja muutamia muita hahmoja, eika kukaan olisi vielakaan arvannut henkilollisyyttani, ellei Daniel olisi molayttanyt asiaa yhdessa tapaamisessa..) Blogitan siis enimmakseen kevytta netintaytetta, joka huvittaa lahinna itseani. Tosin, jos joku lukisi esim. ihan kaikki julkaisemani testitulokset (joita on enimmakseen Stello Blogin puolella, mutta myos taalla), han voisi saada yllattavan kattavan kuvan minusta henkilona, mika nain potentiaalisille nettistalkereille vihjeena ilmoitettakoon.
Niin, ja onhan mulla sitten esim. miniblogi ja hiekkablogi (yms.), joiden paivitykset ovat nykyisin harvinaisia, vaikka materiaalia olisikin..