H:n piti tulla eilen koulun jalkeen meille, mutta ei hanta nakynyt. Oli mennyt suoraan kotiin, vissiin pienen vaarinkasityksen seurauksena (tai sitten hanta vaan jannitti tulla meille ekaa kertaa ja viela yksin). Joka tapauksessa, tanaan han sitten tuli suoraan koulusta, ja tehtiin ensin tavalliset laksyt - sellaista tokaluokkalaisten matematiikkaa ja englantia.. Sitten harjoittelimme lukemista. Koulusta oli annettu todella hyvaa harjoittelumateriaalia, eli pari lastenkirjaa, joissa iso ja selkea kuvitus selvitti tapahtumia (jos ei tekstin perusteella ymmarra), ja tarina oli lyhyt, helppotajuinen ja kirjoitettu helpoilla lauseilla. Toisen kirjan lopussa oli lisaksi muutama kysymys, joiden avulla selvitettiin, oliko luettu tarina ymmarretty. Sitten oli erillinen leikkipuistoaiheinen moniste, jossa oli kaksi erilaista tehtavaa (toinen kuvitettuna), minka vastauksiin kaytettiin annetussa laatikossa olevia sanoja. Sen perusteella huomasin, etta H:lta sujuu suht. hyvin luetun ymmartaminen silloin, kun tehtava sisaltaa runsaasti kuvavihjeita ja jos oikeat vastaukset ovat vaikka laatikossa valmiina, niin etta on vain kirjoitettava oikea sana oikealle riville. Aaneen lukeminen vaikutti olevan kaikista vaikeinta. Kun lopuksi pyysin viela lukemaan aaneen ne lauseet, jotka han oli itse juuri taydentanyt annetuilla sanoilla, han ei osannut lukea niista oikein mitaan. Tehtiin sitten niin, etta ma luin ensin hitaasti ne aaneen, ja han toisti sitten perassa, ja tiettyjen sanojen kohdalla oli viela lisaavun tarvetta.
En tieda, johtuiko mahd. hermostuneisuudesta (ekaa kertaa uudessa paikassa), mutta huomasin myos, etta han ei aina loytanyt oikeaa kohtaa, ja jatti usein lyhyita sanoja kokonaan lukematta, tai luki niita vaarin, vaikka sana oli taatusti tuttu ja sita oli jo toistettu useampaan otteeseen. Otin hanen levean valkoisen viivottimensa apuun, ja peitin silla muuta tekstia, niin etta keskityttiin vain siihen luettavaan lauseeseen. Se tuntui auttavan hiukan, mutta sanoja jai edelleen valista. Toivottavasti han ei karsi dyslexiasta, koska hanella on jo muutenkin tarpeeksi opettelemista..
Siitakin aiheutui hiukan ongelmia, etta han ei tiennyt kaikkien lukumateriaalin sanojen tarkoitusta, sittenkaan kun autoin niiden lukemisessa aaneen. Piti esim. selittaa sinhalankieliselle lapselle simppelilla englanninkielella mita taikatemppu tarkoittaa! Performanssini vaikutti kuitenkin tehoavan, kun hanelle syntyi pieni ahaa-elamys, ja han plarasi esille kuvan taikurista ja osoitti tekeilla olevaa temppua ja kysyi tarkoitinko sita =D
Noin yleistaen, han vaikutti aaneenlukiessaan hiukan poissaolevalta, niin etta kaikki keskittyminen meni suoritukseen, ja luetun tarinan ymmartaminen taisi jaada aika olemattomaksi. Ajattelin nyt antaa hanen totutella ensin tovin uuteen paikkaan ja tilanteeseen, ja tehda vasta sitten enemman toita sen lukemisen parissa, ettei tule liikaa uutta kerralla.
Kaikkien tehtavien jalkeen poydalla oleva laptop vaikutti olevan niin kiinnostava, etta plarasimme hetken aikaa Google-karttoja. Naytin hanelle ensin satelliittikuvasta meidan talon, ja R:n talon, mutta siina vaiheessa en viela tiennyt tarkkaan heidan uutta osoitettaan, eli en voinut nayttaa hanelle heidan kotitaloaan. Zoomasimme kuitenkin Sri Lankaan, ja hanella oli aivan ihastunut ilme, kun zoomasimme satelliittikartalla Colomboon, mista han on kotoisin. Lupasin, etta voidaan seuraavalla kerralla katsoa, jos loytaisimme netista jotain valokuvia Colombosta. Pitanee tehda ennakkohaku, ettei vaan tule mitaan 9-vuotiaalle sopimatonta materiaalia eteen.
Saatoin hanet kotiin (nyt siis tiedan missa sekin on, kun muuttivat tosiaan jokunen viikko sitten) ja tulin sitten kaupan kautta kotiin. Huomenna olisi tarkoitus jatkaa lukuharjoituksia.