Homework session

Otin kuvan H:n kynasta, koska siita tulee kaunista kirjoitusjalkea (ei valitettavasti kuvamateriaalia), ja ajattelin katsella itsellenikin samanlaista kynaa. Ei tosin taida olla vedenkestavaa jalkea, mutta silla voisi kuitenkin kirjoittaa kirjeita yms.

Homework session

Aloitimme iirinlaksylla, missa oli kaksi hiukan toisistaan poikkeavaa luokkakuvaa, joiden alle piti kirjoittaa annetut lauseet, sen mukaan mika sopi mihinkin kuvaan. (Tyyliin "CD-soitin on hyllylla" tai "CD-soitin on poydalla"..) Mulla on hiukan sellainen fiilis, etta iirin suhteen tulee viela hankaluuksia, joko tana vuonna tai ensi vuonna.. H ei oikein vaikuta innostuneelta opettelemaan iiria, mika on sinansa ymmarrettavaa, kun englannissakin on yha paljon opettelemista. Ehka mun pitaisi ryhdistaytya, ja opetella vihdoinkin hiukan satunnaista fraasitasoa enemman iiria, jos onnistuisin sitten jotenkin innostamaan myos H:a asian suhteen.
Sitten teimme lukulaksyn, ja jatkoimme hyeenaosuutta samasta kirjasta kuin eilen ja toissapaivana. H:n piti kirjoittaa itselleen uudet sanat vihkoon, katsoa ne sanakirjasta (kirjoittaen vihkoon sanakirjan selostukset), ja kirjoittaa viela itse muodostettu lause, jossa kaytettiin kys. sanoja. Siis jokaista sanaa omassa lauseessaan. Tanaan listalla olivat savanna (mista kirjassa oli h:ton muoto), gazelle ja wildebeest.

Homework session

Matikasta tehtiin sekalaisia laskutehtavia, jotka olivat mallia "Juna Dublinista Corkiin pysahtyy vain kerran, Thurlesissa - lahtiessa oli X matkustajaa, Thurlesista tuli Y matkustajaa, eika kukaan jaanyt pois - montako matkustajaa oli Corkiin saapuessa?", ja "Opettaja jakaa 32 oppilaalle karkkia X karkin pussista - montako karkkia kukin oppilas saa?", jne.. Ei ongelmia.
Lopuksi oli viela Marie Celeste -aiheinen tarina, minka perusteella kirjassa oli sarja kysymyksia. Niihin piti vastata omin sanoin, mutta toki luetun perusteella. Siina jouduin suht. paljon auttamaan lauseenmuodostuksessa, koska tarvittiin sivulauseita ja muutenkin lauseet olivat hiukan mutkikkaampia.