Helja kirjoitti 5-vuotiaan tyttarensa laksyista, ja kommentin sijaan ajattelin blogittaa vertailun vuoksi 11-vuotiaan H:n laksyista. Mulla ei tosin ole kuvamateriaalia, kun en kovin usein ole rapsinyt kuvia H:n koulukirjoista tai laksyista - ja mahd. aiempia kuvia loytyy plaraamalla tata kategoriaa taaksepain..

H:han ei ole kaynyt irlantilaista koulusysteemia alusta alkaen, vaan aloitti suoraan toisen luokan kevatlukukaudelta melkein ummikkona, muutettuaan edellisessa marraskuussa Sri Lankasta Irlantiin. En siis ole nahnyt sita varhaisempaa kotilaksymateriaalia, mutta muuten olen nahnyt melkein kaikki H:n kotilaksyt, kun autan edelleen niiden tekemisessa - joskin nykyisin lahinna tarkistan etta han tekee ne oikein, ja jos joku tehtavananto on kielellisesti liian hankala, selitan sen yksinkertaisemmalla tavalla, niin etta H lopulta kuitenkin tekee itse sen varsinaisen laksytehtavan.

Olen tuntenut melkein kateutta matikanlaksyjen suhteen! Meilla oli aikoinaan tappavan tylsat matikankirjat, mista ei todellakaan loytynyt pahemmin kuvamateriaalia, saati mitaan hauskaa sellaista. H:lla sen sijaan on hienot ja varikkaat matikankirjat, missa on vaihtelevia ja kaytannollisia tehtavia. Valilla saa jopa varittaa tai piirtaa pikku-ukkoja =D Toisinaan heilla on lisaksi monistetehtavia, jotka ovat vahemman varikkaita, mutta usein kaytannollisia. On paljon kellonaikoihin, mittoihin ja hintoihin liittyvia laskuja. Viime viikolla oli esim. euroaiheinen numeroristikko, minka vihjeissa oli yhteen-, vahennys-, kerto- ja jakolaskua euroilla, ja tulokset kirjoitettiin sitten ristikkoon. Sita ennen oli kivoja varikkaita kuvia tuotteista, ruuista ja juomista (mm. elokuvalippuja, hampurilaisia, yms.) hintoineen. Tehtavissa sitten ostettiin erilaisia yhdistelmia, joille piti laskea yhteissummaa ja vaihtorahoja.

Englannin kielioppi on oikeastaan alkanut vasta nyt viidennen luokan syyslukukaudella - ja itse asiassa vasta nyt tata kirjoittaessani tosiaan havaitsin, etta H aloitti jo VIIDENNEN luokan! :O Vastahan han 'ihan asken' luki toisella luokalla ollessaan helppoja lastenkirjoja, oppiakseen englantia.. Aiemmat englanninkielen tehtavat ovat olleet siis lukemista, luetun ymmartamista (on ollut esim. tekstiin perustuvia kysymyksia ja kirjoitustehtavia), oikeinkirjoitusharjoituksia, sanapeleja, yms. Nyt kuitenkin tehdaan kielioppitehtavia, missa kaytetaan esim. sanoja, joissa on tietty konsonanttiyhdistelma, jne. Harjoitellaan myos sanojen synonyymeja, ja viime viikolla oli myos tehtava, missa piti valita muutamia palkkisanoja (siis sivulla olevista palkeista), ja antaa niille omin sanoin kirjoitettu humoristinen selitys.

On ollut myos luovempia kirjoitustehtavia, kuten ravintolan ruokalistan laatiminen. Sita edeltavana laksyna oli vastata kirjassa olevan ruokalistan pohjalta esitettyihin kysymyksiin, joten menuasiat olivat tulleet tutuiksi. Kokonaan uuden menun laatiminen oli kuitenkin aika vaativa tehtava! Voin kuvitella, etta se on ollut tosi hankala oppilaille, jotka eivat ehka saa laksyjentekoon aikuisten apua, varsinkin jos eivat lisaksi ole kummemmin kiinnostuneita ruuasta, muuten kuin syomisen perusteella.. H onneksi tietaa aika paljon ruuasta, kun heilla kokataan paivittain ja monenlaisia ruokia. Lahinna ohjeistin mitka ruuat sopivat paremmin alkuruokalistalle, ja mitka puolestaan paaaterialistalle. Jalkiruokia ja juomia olisi tullut jo liiaksikin..

Iirin laksyt vaikuttavat toistaiseksi edelleen tosi helpoilta. Usein esim. kuvien alle pitaa kirjoittaa kuviin sopiva lause, jonka voi valita sivun ylalaidassa olevasta palkista, missa siis kaikki kaytettavat lauseet ovat sekaisin. Edelleen nakyy olevan myos helppoja sanaristikoita, missa vihjeena on kuva, ja sanalista saattaa loytya samalla sivulla olevasta palkista, tai mahd. viereiselta sivulta. Toisaalta, hyva niin! Joutuu Danielkin palauttamaan mieleen kielioppiasioita, kun iirinlaksyt vaikeutuvat..

Viidetta luokkaa on kayty vasta niin lyhyen aikaa, etten viela voi kovin paljon analysoida muutoksia kotilaksyissa.. Yleistaen, sama systeemi on yha kaytossa - laksyja annetaan maanantaista torstaihin, mutta perjantaisin ei tule mitaan laksyja, vaan saavat rentoutua viikonloppuisin =) Viime vuonna oli kaytossa homework pass -systeemi, missa jokaisella oppilaalla oli tietty maara em. lappusia, joista jokainen vapautti oppilaan yhden paivan laksyista. Jos oppilaalla oli vaikka iltamenoa, tai ei vaan huvittanut tehda laksyja, niin kayttamalla vapautuslapun saattoi ottaa paivan miniloman laksyista. Niita lappusia taisi myos saada palkkioksi, jos oli tehnyt jotain erityisen hienoa. Se vaikutti hyvalta idealta! En tieda, kayttavatko tanakin vuonna samaa systeemia.

Aiemmilla luokilla on ollut joitakin kotilaksyna toteutettavia askarteluprojekteja, kuten esim. sillanrakennus, missa avustin H:a, ja teimmekin tosi hienon sillan - taisin blogittaa siita aikoinaan kuviakin. Kavi kylla mielessa, etta jos perheessa on useampia lapsia, joista kaikilla joku vastaava kotilaksyprojekti, niin vanhemmilta saattaa kylla loppua huumorintaju siina vaiheessa, kun hankitaan jokaisen projektiin sopivat materiaalit, koitetaan loytaa tilaa ja aikaa toteuttaa ne projektit, saati sailyttaa puolivalmiit ja valmiit projektit ehjina, kun talo on taynna lapsia kavereineen, ja mahd. lemmikkielaimia.. Puhumattakaan lasten askartelutuokioiden luomasta sotkusta.. :O Mekin siirryimme valilla puutarhan puolelle, ettei koko olohuone olisi vihrean ja ruskean maalin peitossa..