somesome-normal.jpg

Tungin nyt ajankohtaisen somelaishahmon suuhun asian, mita olen ihmetellyt jo pidempaan. Miksi heita nyt kutsuisi - suomalaisiksi media-alan yrittajiksi? Sosiaalisen median ammattilaisiksi? Verkostoitumisguruiksi? (Tai jotain sinne pain..)

Mutta (lahinna) Facebookissa ja Twitterissa pyorien, tulee kiinnittaneeksi huomiota siihen, etta Suomessa tuntuu olevan laajahko verkosto ihmisia, jotka ovat kehitelleet itselleen kokonaisen alan sosiaalisella medialla ratsastaen. Kaikki on niin somea, some sita, some tata, myydaan somepalveluita yrityksille, jarjestetaan sometapaamisia siella taalla, kootaan alan ihmisia yhteen, puhumaan somesta, samalla kun kaikki tapahtuman osallistujat somettavat tilannetiedotuksia reaaliajassa..

Ymmarran toki, etta monet yritykset oikeasti tarvitsevat apua naissa sosiaaliseen mediaan liittyvissa asioissa, ja tietysti kaikenlaisilla tilastoilla on tarkoituksensa, on ihan hyva etta jotkut seuraavat aktiivisesti sosiaalisen median kehitysta, jne.. Mutta minusta tuossa koko karusellissa on jotenkin taydellinen sisallon puute. Se on ikaan kuin moderni versio keisarin uusista vaatteista. Kupla.

Kun seuraa samojen ihmisten feedeja kuukaudesta toiseen, ja joka ikinen paiva he tuottavat ahkerasti somentaytetta - #sita & @tata muttei oikeasti oikein mitaan - tulee miettineeksi, ovatko he oikeasti niin vilpittoman innoissaan sosiaalisesta mediasta ilmiona, etteivat edes huomaa taydellista sisallonpuutettaan, vai yrittavatko he vaan hampaat irvessa antaa innostuneen kuvan itsestaan ja palveluistaan, varmistaen nakyvyytensa ja tarpeellisuutensa, jos joku somenoviisi yrittaja sattuisi kurkistamaan, etta mita siella sosiaalisessa mediassa oikein tehdaan..? Ja mita sitten tapahtuu, jos joku ostaa heidan somegurupalveluitaan? Missa valissa he yleensa ehtivat paneutua mahd. asiakkaidensa tarpeisiin, kun vaikuttavat olevan lahes tauotta somettamassa? =D

Joku tietysti voi ihmetella, etta miksi sitten seuraan heidan feedejaan, jos ei kiinnosta. Mutta kun kiinnostaa! Siis nimenomaan tuo jatkuvan tyhjanpuhumisen motiivi on jotenkin kiehtova..

Itsehan puhun aina vakavaa asiaa.

(Inhoan muuten syvasti some-lyhennetta sosiaalisesta mediasta..)