Yritan taas tehda hiukan vakituisempia muistiinpanoja H:n laksyista, niin voin sitten joskus myohemmin plarata niita ja seurata koulunkaynnin etenemista ja kielellista kehitysta, yms.

Eilen (siis maanantaina) aloitimme normaaliin tapaamme matikan laksyilla. Ensin piti listata sarja annettuja lukuja isoimmasta pienimpaan - torkean helppo. Sitten oli neljan ja viiden numeron yhteenlaskuja, missa ne numerot olivat kymmenissa, sadoissa, tuhansissa, jne. Lahinna siina kai oli tarkoitus varmistaa, etta osaavat pistaa oikeat yksikot kohdilleen, kun laskevat annetut tehtavat vihkoon. Tamakin oli ihan lapihuutojuttu. Lopuksi oli muutamia sekalaisia tehtavia (lahinna jakolaskua, osa pelkkina numeroina, ja osa tyyliin "montako kertaa luku ** menee lukuun ***"), ja kaksi pitkan kaavan jakolaskua vihkoon kirjoitettuina - siis heille oli jakokulman lisaksi naytetty miten suorittaa ne tehtavat sinne vihkoon, eli jos piti vaikka jakaa jotain 15:lla, niin kirjoittivat siihen oheen aina 15 + 15 = 30 + 15 = 45, jne.. (allekkain), kunnes paatyivat jaettavaan numeroon tai sen lahelle..

Englannin kieliopissa oli aluksi monikkotehtava, missa piti kirjoittaa annettujen sanojen monikkomuodot - joidenkin lopussa -s, toisissa -es. Tama oli H:lle vaikea tehtava. Han kylla tiesi suullisesti ihan oikein ne kaikki monikkomuodot, mutta kirjoitusasu meni vaarin melkein jokaisessa kohdassa. Ihan aluksi han ehdotti kirjoitusasua puhtaasti arpomalla, mutta kehotin aina miettimaan milta sana kuulostaa, ja tarvittaessa viela selkolausuin sanaa, vihjaten aika vahvasti siihen oikeaan kirjoitusasuun, mutta ei.. Han on kielellisesti viela sellaisella tasolla, etta jos alkaisin liikaa selvittaa hanelle monikon kirjoitusasun logiikkaa, siita olisi todennakoisesti enemman haittaa kuin hyotya, joten kehotin hanta lahinna opettelemaan niiden annettujen sanojen monikkomuodot ulkoa. Olivat kuitenkin sellaisia jokapaivaisia sanoja, etta ihan sama milla keinolla niiden monikot jaavat mieleen, kunhan jaavat. Em. tehtavan lisaksi oli myos sarja sanalistoja, jotka piti taydentaa ottamalla annetuista sanapalkeista listan jatkoksi sopivat synonyymit.

Laksysession lopuksi luimme kirjaa gepardeista ja hyeenoista. H luki sujuvasti ja yllattavan nopeasti, pysahtyen vain uusien ja tuntemattomien sanojen kohdalla. Niistakin han tiesi aika monta sanaa, kun luin ne hanelle aaneen - ei vaan osannut heti yhdistaa aiemmin kuulemiaan sanoja ja niiden hankalia kirjoitusasuja. Lisaksi han lausui jatkuvasti hyeenan vaarin, mille naureskeli itsekin, ja mainitsi asian jo ennenkuin alkoi lukea =) Kun hyena siis lausutaan suunnilleen "haiina", niin H lausui sen "haiinii".

H:lla olisi itse asiassa ollut viela sanakirjalaksy, eli kirjan tekstiin oli merkitty uudet ja vaikeat sanat, jotka piti katsoa sanakirjasta, ja kirjoittaa niiden tarkoitus sanakirjavihkoon. Emme kuitenkaan voineet tehda kys. tehtavaa, koska H oli unohtanut sanakirjansa kouluun, ja mullakin oli laptop ullakolla. Ehdotin, etta han voisi googlettaa sanat kotona, mutta han ei kuulemma saa nyt menna muutamaan paivaan nettiin, kun oli "joutunut kotona vaikeuksiin" - kysyin, mita han oli tehnyt, ja oli kuulemma ollut tottelematon.. =)

Tanaan (tiistaina) poikkesimme totutusta laksyjentekojarjestyksesta. H:n mukaan, opettaja oli sanonut, etta laksyjenteko pitaisi aloittaa helpoimmista, ja edeta sitten vaikeimpiin (=matikkaan).. Hiukan tuota epailen, mutta eipa silla mun puolestani ole mitaan valia, missa jarjestyksessa teemme niita laksyja, joten aloitimme lukulaksyilla, jatkaen eilista kirjaa, talla kertaa vain gepardeista.

Myos tanaan oli sanakirjatehtava, ja nyt oli se sanakirjakin mukana.. Han oli kuitenkin unohtanut merkita tekstiin sen kolmannen sanan - ne ensimmaiset olivat proceed ja routine. Silmailin tekstia, ja arvasin kolmannen sanan olevan impostor - myohemmin, H:n kaveri lahetti sanalistan tekstarina, ja olin arvannut ihan oikean sanan. Sanojen merkitysten lisaksi, vihkoon piti kirjoittaa jokaisesta sanasta esimerkkilause. H on yleensa hyva keksimaan esimerkkilauseita (ja tarinoita yleensa), mutta jotkut naista uusista sanoista eivat aukea hanelle ihan heti, joten joudun auttamaan esimerkkilauseiden kanssa, etta sanojen merkitys tulee oikein.

Kieliopista oli eilisen kaltainen synonyymitaydennystehtava.

Matikasta piti varittaa annetuista kulmista se ainoa alle 90-asteinen (en muista niiden nimia suomeksi; acute angle englanniksi), merkata kirjan piirroksen perusteella, mika annetuista toteamuksista oli se ainoa oikea, jne. Ja lopuksi oli viela lisaa niita pitkan kaavan jakolaskuja vihkossa.

Ihan sattumalta huomasin laksyvihkon sivusta pienen merkinnan huomisesta opettajien kokouksesta. Kysyin asiaa, ja H totesi tulevansa huomenna sen takia aikaisin. Kiva tietaa! :O Jessus, olisin voinut olla viela nukkumassa...