Iltalehden saitilla oli toissapaivana tosi tarpeellinen juttu; Kettuuntuneen myyjän ohjeet: Näin käyttäydyt kaupan kassalla.

Epailen kuitenkin, etta suurin osa nimenomaan juuri em. jutun ohjeita kaipaavista ihmisista, ei lue juttua ollenkaan, tai jos lukeekin, viesti ei mene perille - ts. eivat ymmarra olevansa juuri niita idiootteja, joiden takia tuollainen juttu on yleensa osoittautunut tarpeelliseksi kirjoittaa.

Niilta osin kuin ohjeita voi soveltaa Irlannin kauppoihin, huomaan olevani jokseenkin ihanneasiakas. Joskus tosin aiheutan jonoa lahi-Tescossa, jos teen siella isommat ostokset kerralla. kys. kaupassa kun ei ole oikeastaan ollenkaan pakkaustilaa, vaan ostoskorille on oma kolonsa siina kassatiskilla, korin ja kassapaatteen valilla on todella kapea pala tiskia, josta suurin osa toimii skannauslaitteena. Mitaan muuta tilaa ei ole, joten skannatut ostokset pinotaan joko torniksi siihen skannauslaitteen viereen tai palautetaan ostoskoriin, missa saattaa yha olla lisaa skannattavia ostoksia. Aika painajaismainen tilanne, kun yritat pikaisesti kaivaa ostoskassit ja lompakon esiin kasilaukusta, laittaa kasilaukun lattialle, avata viikatut ostoskassit (siina vaiheessa pakattavaa voi olla jo iso pino, ja painavimmat ostokset tietenkin alimpana, eika mitaan tilaa minne siirtaa niita kevyempia pois tielta), jne.. Tuota valmisteluakaan ei pysty tekemaan siina jonottaessa, kun jono liikkuu eika ostoskoria voi oikein laskea kasista mihinkaan.

Tuosta syysta olenkin siirtynyt taas tekemaan isommat ostokset Dunnesissa, missa on ns. taviskassat pakkaustiloineen. Jotain pienempaa voi sitten kipaista ohimennen Tescosta, jos Dunnesissa ei ollut.

Pyorittelin silmiani, kun loysin em. jutulle vastineen - Iltalehdesta senkin; Kaupassa kävijän palaute kaupoille: "Vähemmän jonotusta, kiitos!".

Vastinejuttu, tai ainakin jutussa oleva lista, on Iltalehden mukaan lukijan laatima. Kys. lukija kuulostaa jokseenkin painajaisasiakkaalta - juuri sellaiselta, joka on taynna itseaan ja taysin empatiakyvyton noin yleensa..

Ilman asiakasta ei ole kauppaakaan, lukija muistuttaa.

- Asiakas tulee kauppaan vain ostamaan eikä suinkaan jonottamaan kassajonossa!

No just. Asiakkuus ei kuitenkaan tee sinusta mitaan vitun keisaria..

1. Kaupassa saattaa olla 10-20 kassapistettä, mutta montako niistä on miehitetty? Lisää kassoja ja vähemmän jonoja!

Kaupathan tekevat tata ihan piruuttaan, kiusatakseen Asiakasta - Keisaria.. Esim. tyovoimakuluilla ja muilla hassuilla asioilla ei tietenkaan ole mitaan tekemista asian kanssa. Ei - ne tyhjat kassapisteet on laitettu sinne vaan arsyttamaan jonottavaa Asiakasta - Keisaria..

2. Infopisteessä on 3-4 luukkua, mutta vain yksi henkilö palvelemassa, joka hyvällä tuurilla vielä puhuu puhelimessa tai touhuaa jotain muuta.

Ei tullut mieleen, etta siella puhelimessakin on erittain todennakoisesti Asiakas, ja se "muun touhuaminen" myos todennakoisesti liittyy ihan tyotehtaviin? Mutta ei, Keisari Asiakas seisoo infopisteella juuri NYT, joten Keisari Asiakasta on palveltava HETI. Vitut niista muista Asiakkaista..

3. Kun jono on pisimmillään, kassa ilmoittaa sulkevansa eikä muita vapaita kassoja ole. Lisää taukojen tuuraajia!

Sympatiat taysin kassojen puolella, tuossa tilanteessa.. Asiakkaana varmasti arsyttavaa, mutta se kassa usein joutuu tuohon tilanteeseen useaan kertaan paivassa. Kassoillakin on oikeus taukoihin, tarve syoda, kayda vessassa, jne.. Jos jonoa on ollenkaan, sielta kuitenkin sataa vihaa paalle, kun He, Asiakkaat - Keisarit!, joutuvat nyt siirtymaan toiseen jonoon! Kassahan ei siis saisi lahtea tauolle juuri Asiakkaan - Keisarin jonottaessa hanen kassapisteelleen. Vitut niista muista asiakkaista (joista suurin osa ajattelee myos olevansa juuri se Asiakas - Keisari).. Etta ottakaapa, kassat, oppia sairaanhoitajilta - eivat hekaan tarvitse pitkien tyovuorojensa aikana mitaan turhia lorvintataukoja jotain ruokaa ja pissallakayntia varten! Nih! Kylla sita ehtii sitten illalla kotona kayda pissalla.. Asiakaspalvelu on tarkeampaa! .....

4. Jono seisoo kassaa vaihtaessa ja samalla sählätään kassalaatikoiden kanssa ja vaihdetaan kuulumiset. Asiakkaat joutuvat jonottamaan kun kassa säätää tuolia.

Juu, ei tuollainen sovi ollenkaan, etta jutellaan kuulumisia tyoaikana! Herranjumala sentaan. Se on suoritettava se kassalaatikoiden vaihtaminen pikaisesti, vakavan hiljaisuuden vallitessa, ja jos se ei suju tarpeeksi nopeasti, sen vaihtamista olisi suotavaa harjoitella omalla ajalla. Onhan se nyt ihan tolkutonta, etta Asiakas - Keisari joutuu moisen turhan juoruamisen takia odottelemaan jonossa.. Ja tuoliakin kehtaavat saataa! Kylla tassa olisi nyt ihan valituksen paikka.. Saataisivat sen tuolinsa ennen seuraavaa asiakasta, prkl.. (Ja alusta uudelleen.. Vitut sen kassan selkavaivoista, tms..)

5. Tuote on tarjouksessa tai alennuksessa, mutta kun tullaan kassalle, kone ilmoittaakin ihan toisen hinnan. Tarjouksesta tai alennuksesta ei ole tietoakaan. Taas sählätään sekä soitellaan sinne tänne kun kassaohjelma ei ole päivittynyt.

Tamahan on tosiaan sen kassan vika, joten hanelle kannattaa ehdottomasti raivota asiasta siina saman tien, niin ei tarvitse sitten odotella myohempaa palautetta. Onhan se parempi kaikille, etta puututaan epakohtaan heti. Reilu peli, jne.

6. Toisinaan myyjä kassalla on kuin myrskynmerkki. Hän ei edes vaivaudu vastaamaan kun tervehtii eikä katso silmiin, saati hymyile. Jos olo ei miellytä, onko myyjä väärällä alalla?

Se kassa on ehka tehnyt sita duunia pitkaankin, mahd. 95% asiakkaista todella kuvittelevat olevansa Ainutlaatuinen Keisari, eivat vaivaudu tervehtimaan kassaa (ihan turhaa tuhlata kohteliaisuuksia jollekin alemman tason robotille, jne..), raivoavat mahd. puuttuvista alennushinnoista tai muista virheellisista merkinnoista (jotka toki ovat juuri sen kassan vikoja - varmaan ihan tahallaan viela tehneet, asiakkaiden kiusaksi..), heittavat korttinsa / rahansa hihnalle, jne.. Lisaksi, asiakkaillahan voi olla vaikka ongelmia kotona ja/tai tyopaikalla, tai parkkipaikalla joku vittuili, niin sellaisesta sopii myos vaantaa naamaa pysyvasti norsunvitulle - sen sijaan, kassa on olemassa vain asiakkaita palvellakseen, joten hanella ei missaan nimessa saa olla mitaan tyopaikan ulkopuolista elamaa ongelmineen, vaan hanen on aina oltava kestohymy naamallaan. Jos ei tuollainen pieni kohteliaisuus onnistu, kannattaa tosiaan harkita alan vaihtoa, prkl. Vaikka sairaanhoitajaksi, niin oppivat vihdoin ettei niita taukoja todellakaan tarvitse! (Asiakas - Keisari toki tuntee AINA! olonsa miellyttavaksi omalla tyopaikallaan. Ottakaa oppia, te kassoilla lusmuilevat alemman tason robotit!)

7. Jotkut kassat ovat auttamattoman hitaita. Myös monet korttien lukulaitteet ovat käsittämättömän hitaita eivätkä aina toimi kunnolla.

Juu, tama on sellainen asia, mista todellakin kannattaa raivota kassalle siina ihan paikan paalla. Auttaa, kuule, kummasti! Kylla tekee eetvarttia, kun saa purkaa koko paivan patoutumat siina kassalla, kun ei se hidas ja tyhma robotti voi lahtea siita minnekaan!

8. Tuotteet ovat huonosti hinnoiteltuja tai hintaa ei löydy lainkaan. Apua ei saa eikä ketään ei näy missään.

Tama tosiaan ON (osittain) aiheellinen valitus. Tuossa tilanteessa, jos todella haluan ostaa sen hinnattoman tuotteen, kayn etsimassa jonkun henkilokunnan jasenen, joka tarvittaessa pyytaa paikalle jonkun toisen henkilokunnan jasenen, ja se hinta kylla loytyy lopulta. Vaihtoehtoisesti, tuotteen voi vieda muiden ostosten mukana kassalle, missa kassalta voi kysya sen hintaa (jos hinnalla on valia). Jos en valttamatta tarvitse kys. tuotetta, jatan sen ostamatta - kaupan menetys, kun eivat olleet merkinneet hintaa selkeasti tai ollenkaan. Tuo on kylla ihan ahterista, ettei apua muka saa - aivan varmasti saa, jos viitsii itse kavella hiukan kauemmas, sen sijaan etta pyorisi vittuuntuneena paikallaan siina puuttuvan hinnan kohdalla, olettaen etta kaupoilla on varaa pitaa joka kaytavalla henkilokuntaa tallaisten tilanteiden varalta.

9. Tarjoustuotteet ovat loppu tai niitä ei tule ennen kuin vasta kello 10.00.

Ehdottomasti raivokohtauksen paikka. Joku roti..

10. Alennustuotteet ovat joskus niin surkeita, että ne voisi viedä suoraan kaatopaikalle eikä yrittää myydä asiakkaille.

Ja niitahan on pakko ostaa? Kaupan tarkoitus on kuitenkin myyda kaikki lain mukaan myytavaksi sopivat tuotteet..

Sympatiani kassoille..