Iltasanomien saitilla oli seuraava juttu;

Suomessa 2500€, Italiassa vain 350€ – tässäkö ratkaisu Suomen älyttömiin ajokorttihintoihin?

Lainaan jutusta olennaisen kohdan;

Suomessa pakko on istua peräti 19 tuntia teoriassa ja 30 tuntia ajoradalla.

Tämä innosti minut päivittämään ajokorttiprojektisivuni, mikä on siis myöskin tässä blogissa.

Oma projektini on ollut mallia hidas (monesta syystä, mitkä nyt eivät mitenkään liity tähän aiheeseen), mutta toistaiseksi siihen on mennyt rahaa €377.60 - klikkaa tuota em. linkkiä ja lue tarkemmat hintaerittelyt sieltä.

Koska minulla on vielä edessä kolme pakollista ajotuntia, niistä tulee lisäksi €90 kuluja, ja ajokoe maksaa €85, eli koko projektin hinnaksi tulee €552.60 (tai enemmän, jos joudun uusimaan ajokokeen).

Tuota halvemmalla ei täälläkään taida onnistua, kun nykyisin ihan kuka tahansa ei voi opettaa ajamista, eli on tosiaan otettava ne pakolliset 12 ajotuntia ihan hyväksytyltä ajo-opettajalta (tämä muutos tuli vuonna 2011). Tosin on mahdollista, että jossain on halvemmat hinnat kuin minun maksamani €30/tunti, mutta kun itse etsin ajo-opettajaa, valitsin mielestäni parhaan hinta-laatusuhteen, ja opettajani onkin todella hyvä. Mutta onhan tuo kokonaisuus silti pari tonnia halvempi kuin Suomessa!!!

Vertailen nyt vielä opetuksen sisältöä Suomen ja Irlannin kesken - minullahan ei ole omaa kokemusta ajo-opetuksesta Suomessa, mutta näköjään siellä on siis vähintään 19 tuntia teoriaopetusta ja 30 tuntia ajo-opetusta.

Irlannissa ei ole OLLENKAAN teoriaopetusta, joskin harjoittelijakorttia voi anoa vasta läpäistyään teoriakokeen. Siihen kuitenkin valmistaudutaan ihan omin päin. Viralliset liikennesäännöt voi imuroida netistä ilmaiseksi, tai ostaa ehkä noin parin kympin hintaisena kirja/CD-yhdistelmänä, jolla voi myös tehdä kotioloissa teoriakokeen, harjoittelutarkoituksella. Koe on siis aivan samanlainen kuin se virallinenkin teoriakoe, ja kone arpoo kysymykset.

Itse en lukenut teoriakoetta varten, kun katsoin osaavani liikennesäännöt. Tein laina-CD:llä muutamaan kertaan sen kokeen, ja menin sitten tekemään oikean teoriakokeen, joka menikin läpi ekalla yrityksellä.

Harjoittelukortin saatuaan, voi aloittaa ajotunnit, ja saa myös ajaa vaikka omaa autoaan liikenteessä, mutta mukana on oltava "apukuski", jolla on ollut vähintään kahden vuoden ajan täysi ajokortti, eikä moottoriteille saa mennä. (Molempia sääntöjä kyllä rikotaan ihan urakalla.. Itse olen toistaiseksi kuitenkin pysytellyt poissa motareilta, kun itsekseen ajamisessa on jo tarpeeksi rikettä, saati jos vielä ajelisin motareilla niin tavallista ylinopeutta.. Houkutus on kyllä suuri, kun esim. IKEA on ihan järjettömän reitin päässä, ellei voi ajaa motarilla.)

Ajokokeen (täyttä korttia varten) voi buukata aikaisintaan 6kk ensimmäisestä ajotunnista laskien, ja ilmeisesti koetta varten saa ajan vasta sitten kun kaikki vaadittavat 12 ajotuntia on suoritettu, eli itse en ihan vielä voi varata ajokoettani, kun minulta puuttuu ne kolme viimeistä ajotuntia.

Tosin Suomessa on kyllä yleisesti huomattavasti parempia kuskeja kuin Irlannissa, ja esim. suomalaisilla parkkipaikoilla homma enimmäkseen toimii. Täällä näkee ihan joka päivä aivan uskomattoman tökeröä ajamista, ja parkkipaikoilla on ihan tavallista nähdä autoja pysäköitynä kahden ruudun väliselle viivalle, tai jopa vinottain niin että yksi auto voi viedä kolmekin ruutua - eikä kyseessä ole edes harjoittelijakuski. Pienillä maalaisteillä tumpelot kaupunkilaiset ajavat keskellä tietä (prkl..), jne.

Mutta on tuo Suomen 19 + 30 tuntia ehkä kuitenkin liikaa, ja koko projektin hintahan on aivan älytön! Kun Suomessakin on paljon maaseutua ja pieniä paikkakuntia, missä auto on aika välttämätön kapine, niin miten sellaisissa paikoissa esim. opiskelijat, työttömät, tai pienituloiset edes pystyvät kustantamaan itselleen ajokortin?!? (Saati lisäksi sen auton vakuutuksineen ja juoksevine kuluineen..)

Suomen ajokortin hinnalla, minähän sain jo ajokortin JA oman auton. (Teen vielä erillisen sivun Esmeraldasta siihen liittyvine kuluineen, jos jotakuta kiinnostaa vertailla..)