Kun H korjasi eilen tavaroitaan reppuun, han jatti mulle pienen valkoisen kartonkipalan, ja pyysi mua piirtamaan itselleen kortin seuraavaksi paivaksi. Olin piirtanyt korttiin pienen talon, ja kun kaytin vesiliukoisia tusseja, olin viela laittanut kontaktimuovia piirroksen suojaksi. Tanaan annoin sitten heti aluksi sen kortin H:lle, ja han piti siita =)
Aloitimme laksyjenteon matikasta, ja tanaan oli taas rahatehtavia. Piti muodostaa annettuja summia mahdollisimman monenlaisista kolikkoyhdistelmista. Sitten siirryimme paivan lauseenmuodostustehtavaan, jonka jalkeen H pyysi mua googlettamaan pari koulussa kuunneltua runoa. Olivat ilmeisesti molemmat Spike Milliganin, mutta onnistuin loytamaan vain taman:
Today I saw a little worm
Wriggling on his belly.
Perhaps he'd like to come inside
And see what's on the Telly.
Se toinen oli kuulemma potty-aiheinen, mutta H ei muistanut siita kuin yhden pienen patkan, enka sen perusteella onnistunut googlettamaan mitaan. Tuon matorunon kirjoitin kuitenkin hanen vihkoonsa, ja han halusi myos, etta piirran siihen kuvan madosta katsomassa telkkaria. Piirsin sellaisen vanhanaikaisen telkkarin, josta H sanoi heti, etta se on sri lankalainen TV! =D
Laksyvihkoon oli merkitty lukutehtava, mutta H kertoi opettajan sanoneen, ettei sita tarvitsisikaan tehda - olin skeptinen.. Sanoin ettei siita olisi haittaakaan, jos vahan harjoittelisimme, ja teimme siis lukutehtavan kuitenkin. Aiheena oli mm. miten vesisade muodostuu. Olipa hankalaa yrittaa selittaa maan vetovoimaa, kun melkein kaikki asiaan liittyvat sanat olivat H:lle vieraita! Yritin kylla havainnollistaa nayttamalla miten kaikki esineet putoavat, eivatka vaan leiju ilmassa, mutta luulen etta juttu meni silti viela vahan yli ymmarryksen, kun en osaa selittaa sinhalaksi.
Ai joo, melkein unohdin mainita, etta H:lla oli myos laksyna viisi rahaan liittyvaa tehtavaa. Hanen piti kertoa Sri Lankan valuutasta ja sen historiasta. Mielestani se oli vahan kohtuuton tehtava vihkoon kirjoitettavaksi, joten printtasin hanelle Wikipedia-artikkelin aiheesta. Yksi tehtavista oli kertoa jotain vaihtokaupasta ennenkuin raha keksittiin, mutta H ei millaan ymmartanyt kysymysta, kun ei tietenkaan ole viela oppinut tarpeeksi historiaa, eika osaa ajatella, etta aina ei ole ollut olemassa rahaa.. Yritin selvittaa mahd. simppelilla kielella, etta joskus kauan sitten, rahaa ei ollut olemassa ollenkaan, ja annoin vaihtokauppaesimerkin, etta joku osasi rakentaa talon ja toinen osasi tehda vaatteita, ja niinpa talonrakentaja saattoi rakentaa vaatteiden tekijalle talon, ja saada puolestaan itselleen ja perheelleen vaatteet (no, en nyt parempaakaan keksinyt siihen hataan - kaikki oravannahkaideat saivat jaada mainitsematta, kun eihan H:n sanavarastossa ole viela edes sita oravaa).. Mutta H ei vaan pystynyt sisaistamaan ideaa, ettei ollut minkaanlaista rahaa kaytossa. Kehotin hanta kysymaan opettajalta sita kohtaa, kun en osannut itse selittaa asiaa tarpeeksi hyvin.
Tanaan ehdimme jopa pelaamaan nettipeleja! H loysi hauskan liikennepelin, missa piti ylittaa vilkasliikenteista tieta ja kanaalia, jalkimmaisen kohdalla hyppien veneita pitkin toiselle puolelle. Peli oli jotenkin niin sopo, etta taidan joku paiva pelata sita itsekin!
H oli taas pyoraillen liikkeella, ja meinasi lahtiessaan vetaista puhelinkaapelimme mukanaan :o